неділя, 27 березня 2016 р.

Узагальнення.

Тема. Узагальнення.
Мета: використовуючи елементи гри, узагальнити та закріпити знання учнів з теми «Українські землі наприкінці 50-х рр. ХVІІст.– на початку ХVІІІ ст.»; систематизувати знання учнів та закріпити знання хронології  даного періоду; продовжувати розвивати мислення учнів, вміння виділяти головне .
Обладнання: портрети українських гетьманів, картки із завданнями, репродукція картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
Тип уроку: урок узагальнення
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
Учні класу діляться на дві команди.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
ІV.Основна частина
1 конкурс. Бліц-турнір
1.Як часто обирали кошового отамана на січі?  (Щороку)
2.Якого гетьмана називали «Сонцем Руїни»? (Дорошенка).
3.Рада, що проводилася за участі різних верств населення, а не тільки козацької старшини. (Чорна рада).
4.Де знаходилась Запорізька Січ з 1652 року? (На р.Чортомлик).
5.Хто з січових отаманів отримав від турків прізвисько «шайтан»?  (І.сірко).
6.Договір, за яким Україну було поділено на Правобережну і Лівобережну. (Андрусівський).
7.Хто такий Іслам-Гірей? (Кримський хан).
8.Гетьманська столиця за Богдана Хмельницького (Чигирин).
9.Автор першої української конституції (Пилип Орлик).
10.Яка битва стала для Івана мазепи останньою? (Полтавська).
2 конкурс. Картинна галерея.
Учні отримують портрети гетьманів і роблять підписи до них.
3 конкурс. Історичний дев’ятий вал.
Правило
    Запитання кожного валу почергово задаються командам. Команда може отримати максимальну кількість балів (9), якщо дасть правильну відповідь на перше запитання валу. З кожним наступним запитанням кількість балів зменшується(6-3).
1 вал
1.Про цього гетьмана Іван  Крип’якевич писав: «Він не був позбавлений прикмет володаря. Він умів репрезентувати гетьманську гідність, твердо і ясно ставив справу української державності, «Руського князівства», гідно держався в переговорах з Московщиною і Польщею, не дозволяючи їм легковажити Україну».
2.Виходець зі старовинного роду української православної шляхти, випускник Києво-Могилянської академії. під час Жовтоводської битви потрапив до татарського полон. Тричі тікав, тричі його ловили ординці та, напевно, стратили б, якби його не викупив Б.Хмельницький.
3.Генеральний військовий писар і сподвижник Б.Хмельницького, а після його смерті гетьман України-Гетьманщини. Ініціатор укладення Гадяцького договору з Річчю Посполитою.
                                                                                                 І.Виговський
2 вал.
1.Це була людина твердої вдачі, абсолютист, непоступливий і задиристий, сам собі завдячував кар’єру і не думав ні перед ким поступатися. Як гетьман, поводився самовладно, не піддаючись ні під чиї впливи. Без старшинської влади проводив переговори, без військового суду карав навіть полковників.
2.Брав участь у поході полків П.Дорошенка на Лівобережну Україну. Спочатку був наказним гетьманом, а згодом гетьманом Лівобережної Гетьманщини. Уклав Глухівські статті з Московією.
3.Утримував наймане військо компанійців; намагався подолати промосковські настрої серед козацької старшини. За підозрою в невірності московському царю таємно заарештований і вивезений до Москви,Ю засуджений до довічного ув’язнення.
                                                                            Дем’ян Многогрішний.
3 вал
1.Він походив зі старого козацького роду; його дід Михайло був гетьманом у 1620-хрр. Він цінив цю родинну традицію і з гордістю згадував свого лицарського предка. Основою його політики було чітке переконання про єдність і окремішність українського народу.
2.Заохочував заселення спустошеного Правобережжя, створив наймане 20-тисячне військо сердюків, послідовно захищав інтереси козацького стану, намагався позбутися залежності гетьмана від старшини.
3.Щоб об’єднати українські землі в межах однієї держави, вдавався до укладання союзів з Кримським ханством, Туреччиною, Московією. Задля інтересів України зрікся гетьманської булави. Помер на чужині.
                                                                                    Петро Дорошенко
4 вал.
1.Він міг стати добрим ученим, письменником , але зовсім не був здатний до ролі гетьмана та військового діяча.
2.Перебував у стамбульській в’язниці, після звільнення з якої проголошений князем Сарматії (України).
3.Гетьманич, студент, чернець. Кілька разів тримав гетьманську булаву. Його гетьманування закінчилося трагічно для України.
                                                                                               Ю.Хмельницький.
5 вал
1.Він походив з попівського роду, здобув досить високу освіту, здобув досить високу освіту, був, як його характеризує Величко, «в письмі козацько-руськім справний, розумний, гарної вроди, до людей чемний і прихильний». Але передусім відзначався широким політичним світоглядом. В соціальних питаннях проводив лінію старшинського класі, надаючи державі аристократичного характеру.
2.Учасник походу на правобережжя, ініціатор «Великого згону».
3.Започаткував бунчукове товариство. Брав участь у Першому Кримському поході, звинувачений у його невдачі і усунений від гетьманства. Помер у Тобольську 1680 року.
                                                                                Іван Самойлович
6 вал.
 Польський хроніст Веспасіан  Коховський у своїй  хроніці дав йому таку характеристику «Був чоловіком гожим, бойової вдачі. Не боявся ані сльоти, ані морозу, ані спеки. Він був чуйним, обережним, терпляче зносив голод, був рішучим у воєнних небезпеках і завжди тверезим. Він не любив марнувати час або упадати коло жіноцтва, постійно бився проти татар, проти яких мав природну і невблаганну ненависть».
2.Учасник  Національно-визвольної війни. Принаймі 15 разів обирався кошовим отаманом запорізької січі. Був видатним полководцем. Провів понад 60 битв проти Османської імперії, Кримського ханства та ногайських орд і жодного разу не зазнав поразки.
3.Герой багатьох легенд і переказів. З його ім’ям пов’язують написання запорожцями листа турецькому султанові Магомету ІV.
                                                                                              Іван Сірко
7 вал.
1.Це була людина талановита і зручна, але при тім на все готовий кар’єрист. Хоча він був співробітником двох найвизначніших гетьманів, сам, проте, не навчився шанувати гетьманської гідності і в покірливості до поляків ішов так далеко, що Україну звав польською провінцією, а короля «природним і власним паном».
2.Працював канцеляристом у Луцькому гродському суді; був переяславським полковим писарем, переяславським полковником. Очолював українське посольство до Москви 1654 р. Один з авторів гадяцької угоди 1658 року та Слободищенського трактату.
3.Гетьман Правобережної України. Після втрати булави втік до Польщі. А згодом  до Молдавії . Отруєний польськими агентами за спробу підбурити турецького султана на похід проти Польщі.
                                                                                                 Павло Тетеря
8 вал.
1.Був спершу «старшим слугою» на дворі Богдана Хмельницького і тут набрався загального знання і вміння; бував також у посольствах; пізніше подався на січ і там вибився на перше місце, як зручний демагог промовець.
2.Виходець з низів. Кошовий отаман Запорізької січі. Отримав гетьманську булаву; вдаючись до різних способів: хитрощів, підлещення до найвпливовіших осіб, брехливих обіцянок.
3.Обраний гетьманом на чорній раді в Ніжині. За підписання Московських статей 1665 року отримав боярство та численні маєтки. Вбитий під час козацького бунту під Опішнею в 1668 р.
                                                                                        Іван Брюховецький
9 вал
1.Тільки чарівне ім’я … могло з’єднати розбите громадянство знову під одним прапором. Але таке вирішення не давало безпеки на довгий час, бо молодий … не був спроможний і самостійно вести управління, і за регентство мусила початися боротьба.
2.У юному віці отримав гетьманську булаву, але не зміг справитися з тягарем влади. Після відмови від гетьманства постригся в ченці під імям гедеона. Був ігуменом монастиря у Корсуні та архімандритом Свято-Онуфріївького монастиря.
3.Перебував в ув’язненні. Став знаряддям Туреччини  в досягненні нею територіальних планів щодо України. Страчений турками в Кам’янці.
                                                                                       Юрій Хмельницький
4.Конкурс капітанів
1-ша команда.
Умови Коломацьких статей
2 –га команда.
Умови «вічного миру»
5.Конкурс «Зашифрований текст».
    Учитель. Уявіть, що ви – працівник архіву і до ваших рук потрапляють давні документи, які пошкодила пожежа. Вам треба відновити текст. Оцінюється швидкість і правильність виконання роботи.
   Незабаром по смерті ________ цього полковники _________  зацьких полків та інша старшина, зміркувавши , що до «булави треба _______ ви», а Ю.Хмельницький її не мав, скликали в Чигирині 26 _____ пня 16____ року раду од всіх полків і поставили гетьманом колишнього військового ____саря Івана _______ го.
6 конкурс. «Знавці мистецтва».
     За 1 хвилину учні повинні виписати, які з предметів, запропонованих на малюнках, зображенні на картині І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
   (Малюнки із зображенням булави, литаврі, шаровар, шаблі, козацької шапки).
7 конкурс.  «Герой, дата, подія».
Кожна група отримує картки. У яких треба дописати героя, подію чи дату, коли сталася подія.

1665



Слободи-щенська угода
Іван
Виговський



Петро
Дорошенко




Коломацькі статті

1710


8 конкурс. «Зайві слова».
1 команда  І.Мазепа, Б.Хмельницький, П.Орлик
2 команда   С.Палій, П.Полуботок, Д.Апостол.
V.Підсумки уроку.
V.Домашнє завдання.

Написати твір-есе «Наслідки Руїни для українського народу».

Немає коментарів:

Дописати коментар