неділя, 27 березня 2016 р.

Технологічна картка до уроку "Суспільство. Влада князя. «Руська правда». Місто і село. Сільське господарство, ремесло і торгівля."

Тема. Суспільство. Влада князя. «Руська правда». Місто і село. Сільське господарство, ремесло і торгівля.
Мета: ознайомити учнів із соціальним і господарським життям Київської Русі; підвести учнів до усвідомлення того, що економічний розвиток тісно пов'язаний з політичним; сприяти розвитку уміння аналізувати історичні факти і події; сприяти розвитку вміння оцінювати значення історичних подій, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до вивчення минулого українського народу..
Обладнання: підручники,карта»Давньоруська держава в ІХ-ХІ ст.», атласи, ілюстрації, дидактичний матеріал, таблиці, схеми.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Етап уроку
Діяльність вчителя
Діяльність учнів
І.Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
Учні дають відповіді на запитання вчителя
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Дивуй»
Учні налаштовуються на уявну подорож у Київську Русь ІХ-Х ст.
ІІІ.Повідомлення теми, мети , цілей і завдань уроку
Оголошення теми, мети уроку вчителем
Учні записують у зошити тему і план уроку
ІV.Сприйняття та усвідомлення учнями фактичного матеріалу


1.Політичний лад Київської Русі. Влада князя.
Розповідь вчителя



Учні слухають розповідь вчителя, складають схему «Політичний лад Київської Русі»
2.Склад та заняття населення.





Самостійна робота з підручником, уривком з історичного джерела





Учні опрацьовують текст підручника, уривок з історичного джерела, таблицю «Соціальна структура населення Київської Русі», розглядають ілюстрації , виконують завдання 1.2.3.
3.Життя людей у селі

Учні слухають розповідь однокласника, записують у зошити нові поняття та слова.
4.Міста і міське життя
Самостійна робота з підручником
Учні працюють з підручником самостійно і складають опорний конспект
V.Осмислення взаємозв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу
Метод «Кубування»
Очні по черзі передають куб, на гранях якого написані завдання «Опишіть це..», «Дайте характеристику», «Встановіть асоціації,..», «Запропонуйте аргументи за і проти», «Порівняйте це…», «Знайдіть застосування цьому…».
VІ.Узагальнення і систематизація знань
Складання вірша-сенкана
Держава
VІ.Підсумки уроку
Підведення підсумків уроку
Виставлення оцінок та їх мотивація

VІ.Повідомлення домашнього завдання
1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2.Скластипорівняльну таблицю «Становище різних верств населення Київської Русі».
Учні записують домашнє завдання у щоденники


Додатки до уроку
Бесіда.
1.Що таке держава?
2.Які з якими державами стародавнього світу ми знайомилися на уроках історії в 6 класі?
3.Доведіть, що Київська Русь була державою?

«Кращі люди» Київської Русі
Великий князь
Представник правлячої династії Рюриковичів
Духівництво
Поділялось на верхівку (митрополит, єпископи, архієпископи) і рядових священнослужителів (ченці)
Удільні князі
Керували землями-князівствами, також належали до династії Рюриковичів
Бояри
Формувалися з родоплемінної знаті і верхівки дружинників, що ставали землевласниками.
Дружинники
Найближче оточення князя, допомагали йому у всіх його справах, за що одержували матеріальну винагороду
Заможні городяни
Купецтво, князі бояри, княжа адміністрація (огнищанин –управитель усього господарства князя, тіун – управитель князівського або боярського будинку)

«Чорні люди» Київської Русі

Селянство
Найчисленніша верства суспільства
Смерди
Особисто вільні селяни, становили більшість усіх станів, мали своє господарство, володіли землею, виплачували державі данину, виконували на її користь деякі повинності
Закупи
Селяни, що втратили своє господарство і потрапили в залежність до феодала. Закон забороняв перетворювати тимчасову залежність у постійну
Рядовичі
Смерди, що уклали з феодалом «ряд» (договір про найм або позику)  і відповідно до нього працювали в господарстві феодала.
Холопи
У повній власності феодала; наближене до рабського , обслуговували потреби панського двору, за гарну службу могли одержати волю.
Міські жителі –міщани
Відігравали помітну роль у житті суспільства
Ремісники, торговці
Особисто вільні, платили податки і виконували повинності на користь міст

Нижчі прошарки
Наймити
Смерди, що розорилися або міщани, що за певних умов наймалися працювати на феодала
Челядь
Різні категорії залежного населення, яке можна було продавати, дарувати або передавати в спадщину
Ізгої
Особи, що випали із своєї соціальної групи та втратили з нею зв'язок. Ними могли стати вільні селяни, купці. Діти священників і навіть князі. Закон охороняв їхнє життя високими штрафами, оскільки вони залишалися особисто вільними


«Руська правда»
«Аще уб’ють огнищанина…, то убивця платить за нього 80 гривень…, а за князівського під’їзного… платить 80 гривень… А за убитого князівського тіуна – 80 гривень… А за убитого холопа або смерда –5 гривень, а за рядовича – 5 гривень…
    А челядин сховається … платить 3 гривні продажу».
Завдання.
1.Уважно прочитайте «Руську правду». Які верстви населення розрізняє цей документ?  З чого видні відмінності у їхньому становищі?
2.Перед вами ілюстрації – зображення представників різних верств  населення. Визначте їхнє соціальне становище.

3.Розташуйте подані категорії населення Київської русі у вигляді ієрархічної драбини: князь, холоп, смерд, боярин, закуп. Рядович, воїни, воєводи.

Немає коментарів:

Дописати коментар